Beton jamisty – materiał, przez który wielu drogowców może stracić pracę

Beton jamisty – materiał, przez który wielu drogowców może stracić pracę

Zanim przejdziemy do prezentacji niezwykłego tworu, jakim jest beton jamisty. Słowem wstępu chciałbym zachęcić Cię do przeczytania poprzedniego artykuły, który znajdziesz pod tym adresem . Opisałem w nim zastosowanie nowych technologii, a konkretnie inteligentnego, samonaprawiającego się betonu. Będzie to dla Ciebie świetne wprowadzenie do dzisiejszej lektury.

Przeczytałeś? No to zaczynamy.

Bez wątpienia inteligentny beton (o ile tylko wejdzie do seryjnej produkcji) sprawdzi się świetnie zarówno przy budowie obiektów strategicznych (np. mostów, elektrowni, czy tam), jak i w bardziej cywilnym użyciu. Kto odmówiłby sobie możliwości użycia budulca, który w razie potrzeby sam się naprawia? Jednak według mnie najlepszą dziedziną do jego zastosowania jest przede wszystkim budowa dróg.

W naszym kraju byłaby to prawdziwa rewolucja

Wyobraź sobie, że dziury w Polskich drogach łatają się same, a drogowcy już więcej nie są „zaskoczeni” ich stanem. Całkiem przyjemna wizja. A co jeśli dodatkowo je ulepszymy, np. wyposażając w umiejętność szybkiego odprowadzania wody? Koniec ze ślizgawką na drogach? „Amerykańscy naukowcy” już nad tym pracują.

Nie ostanie się ani kropla

Materiał o tak nie zwykłych właściwościach nosi nazwę – beton jamisty. Zrobiony jest z mieszanki betonu oraz gruboziarnistego kruszywa. Odpowiednie proporcje obu tych materiałów powodują, że w jego strukturze po zaschnięciu powstają niewielkie wolne przestrzenie, które swobodnie odprowadzają wodę. Bez względu na to, ile hektolitrów wody „przyjmie” taki beton. Tak, czy siak, zawsze będzie suchy.

beton jamisty

Działanie betonu jamistego możecie podziwiać tutaj.

Jest jedno „ale”

Rozwiązanie idealne nie istnieją. Powierzchnia betonu jamistego musi być odpowiednio pielęgnowana. Aby zapewnić zadowalającą przepustowość, niezbędne jest jej regularne czyszczenie. Dodatkowo, w krajach o zimniejszym klimacie (gdzie temperatura spada poniżej zera) resztki wody osadzone w strukturze mogą zamarzać, doprowadzając tym samym do uszkodzenia betonu.

Drogi, które same się naprawiają, a w dodatku odprowadzają wodę, to byłoby coś.

Ale jakby połączyć te dwie tak cenne właściwości? Stworzyć materiał, który w razie potrzeby sam się naprawia i w dodatku odprowadza nagromadzoną na nim wodę? To już zagwozdka dla naukowców. A my póki co musimy się jeszcze trochę pomęczyć.


Ocena: 0.0

Autor tekstu

Copywriter i marketingowiec z ogromnym zamiłowaniem do tworzenia dobrego contentu, tekstów sprzedażowych oraz e-mail marketingu. Związany głównie z branżą budowlaną. Nie boi się podejmować trudnych tematów, ale dla nas dzieli się głównie wiadomościami ze świata nowoczesnych technologii i wyszukuje nowości z branży. Po godzinach maniak pro-wrestlingu.

Przeczytaj również