Podjazd bez lodu

Wynajmowałem kiedyś dom – segment w zabudowie szeregowej. Na malutkiej działce był też garaż, z tym, że wpuszczony w przyziemie budynku. Stromy zjazd o długości nie wiele większej niż samochód wiódł od bramy do garażu. Zjazd w dół udawało się pokonać, choć przy gołoledzi było śmiesznie. Gorzej było z wyjazdem…

Dziś w takiej sytuacji po prostu możemy zainstalować ogrzewanie podjazdu. Systemy przeciwoblodzeniowe instalowane są też na parkingach, chodnikach, schodach na zewnątrz budynków, rampach i placach załadunkowych. Składają się z kabli grzejnych oraz termostatów.

Systemy przeciwoblodzeniowe zasilane są prądem elektrycznym o napięciu 230 V. Instalacje można układać pod płytami betonowymi lub zalewać betonem.

Pod płytami betonowymi

Teren, na którym układa się instalację grzejną, należy starannie oczyścić z kamieni oraz innych ostrych przedmiotów. Konieczne jest też dokładne wyrównanie powierzchni.

Kable układa się w w warstwie piasku o grubości 2-3 cm.

Podczas wykonywania instalacji, która ma być przykryta płytami betonowymi, należy zachować szczególną ostrożność, aby kable nie zostały uszkodzone mechanicznie.

Kable zalane betonem

W przypadku zalewania instalacji betonem, również należy w podobny sposób przygotować podłoże. Dodatkowo jednak trzeba unieruchomić przewody grzejne, aby nie przemieściły się podczas wylewania masy betonowej. W tym celu można je zamocować np. do metalowych elementów zbrojenia. Masa betonowa musi dokładnie wypełnić całą przestrzeń pomiędzy kablami tak, by nie pozostały jakiekolwiek szczeliny powietrzne.

Oporność przewodu grzejnego oraz izolacji powinny zostać skontrolowane przez elektryka przed i po wylaniu masy betonowej.

Po wylaniu beton musi związać, co trwa ok. 30 dni i dopiero wtedy można dokonać pierwszego włączenia ogrzewania.

Instalacja grzejna

Instalacja grzejna może być układana na całej powierzchni podjazdu lub jedynie w miejscach, które stykają się z oponami pojazdów. To drugie rozwiązanie jest w zupełności wystarczające w przypadku domów jednorodzinnych.

Jeśli instalacja jest układana na stromym podjeździe, wówczas na jego końcu, u dołu, powinna zostać zamontowana poprzecznie rynienka ściekowa, do której będzie spływała roztopiona pod wpływem ogrzewania podjazdu woda.  Rynienka ta musi być również chroniona przed zamarzaniem. Do ogrzewania podjazdu można wybrać matę lub układać przewody „z metra”. Użycie maty jest wygodniejsze, gdyż trudniej o przesunięcie instalacji podczas zalewania betonem i mamy pewność, że odległości między przewodami będą równe i takie same.

Do instalacji przeciwoblodzeniowych zaleca się kable grzejne o mocy nie mniejszej niż 17W/m oraz maty o mocy 300W/m2 i większej. Instalacja może być wzbogacona o gruntowe czujniki temperatury i wilgoci lub termostat współpracujący z czujnikiem temperatury.

Ogrzewanie podjazdu można wykonać z kabli grzejnych (fot. Netmark).

netmark

Inny sposób wykonania instalacji przeciwoblodzeniowej to montaż mat grzewczych (fot. Ramp Mata)

mata

Schemat montażu maty grzewczej na podjeździe (rys. Devi)

devi


Ocena: 0.0

Autor tekstu

Zjadł zęby na budowlance – dość powiedzieć, że w branży siedzi od kilkudziesięciu lat. Prawdziwy człowiek orkiestra. Najdłużej związany z naszym portalem. Najczęściej udziela praktycznych porad związanych z budową i remontem. Prywatnie miłośnik żeglarstwa i kryminałów.