Przemyślane zakupy - jak kupić dobry produkt w korzystnej cenie

Przemyślane zakupy - jak kupić dobry produkt w korzystnej cenie

Budowa domu i remont mieszkania to projekty wymagające niezwykłych umiejętności organizacyjnych. Uważam, że najtrudniejsze w tym wszystkim jest samodzielne dokonywanie różnorodnych zakupów, o których przeważnie nie ma się zielonego pojęcia. W natarciu wszędobylskich reklam i sprytnych (oraz niejednokrotnie nachalnych) sprzedawców, naprawdę niełatwo jest kupić dobry produkt w korzystnej cenie.

Aby takowy zdobyć, trzeba pojąć  trudną sztukę dokonywania przemyślanych zakupów. Wydaje mi się, że opanowałam ją co najmniej w stopniu zaawansowanym, gdyż moja strategia zakupowa jak dotąd mnie nie zawiodła. W tym artykule chciałabym się nią z Tobą podzielić, abyś tak jak ja mógł kupować bardziej świadomie niż dotychczas.

Jak przygotować się do zakupów związanych z budową i remontem domu? Jakie kryteria wyboru produktów zastosować? Jak rozmawiać ze sprzedawcą w składzie budowlanym czy sklepie, aby zdobyć cenne informacje i przybliżyć się do zakupu dobrego produktu? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć w tym tekście. To do dzieła!

Research, czyli zanim pójdziesz do sklepu…

 Zupełnie nie rozumiem ludzi, którzy jadą do marketu budowlanego z zamiarem zakupu tynku na elewację kompletnie nic nie wiedząc o tynkach. Według mnie pozwalają tym samym sprzedawcom i reklamom na dokonanie wyboru za nich. Gdybym tak zrobiła, w życiu bym sobie nie wybaczyła. Dlatego przed każdym, nawet najmniejszym zakupem, robię research w tematyce produktów, jakie zamierzam kupić. Polecam go również i Tobie. Pytanie tylko – jak go przeprowadzić? Otóż:

POZNAJ PRODUKT

Na początek polecam Ci pozyskanie wiedzy o produkcie lub grupie produktów, jaka Cię interesuje. Bynajmniej nie chodzi mi o to, abyś zdobył informacje odnośnie tego, jaki jest skład chemiczny kleju do płytek, ale dowiedział się czym poszczególne kleje różnią się od siebie, które są polecane do pewnych zastosowań, jakie są ich średnie ceny itp. Pozyskanie takiej podstawowej (według mnie) wiedzy, zajmie Ci nie dłużej niż pół godziny.

ŹRÓDŁA

Gdzie szukać informacji? – Zapytasz, a ja odpowiem – Wszędzie, byle by wiarygodnych. Możesz pozyskiwać wiedzę z Internetu, magazynów wnętrzarskich i budowlanych, książek oraz od znajomych. Polecam Ci wpisanie w wujku Google hasła „Jak wybrać produkt x?”, a następnie zapoznanie się z treścią bogatych merytorycznie tekstów przedstawiających interesującą Cię wiedzę w zgrabnej pigułce. Powinieneś też zainteresować się podobnie zatytułowanymi artykułami w prasie branżowej (przeważnie są lepiej zredagowane niż te w sieci, mają również mniej błędów merytorycznych) oraz zadać to pytanie znajomemu, który miał okazję kupować podobny produkt (choć możesz spotkać się z odpowiedzią jednoznacznie polecającą produkt, z którego jest zadowolony lub oczerniającą producenta, na którym się zawiódł).

Nie ufaj zbytnio artkułom sponsorowanym, to jest takim, które wyraźnie zaznaczają wyższość jednej marki/jednego produktu nad pozostałymi. Z pewnością po ich przeczytaniu uznasz, że to właśnie te rzeczy są najlepsze i nie ma sensu zastanawiać się nad innymi (taki jest ich cel ale… wpadłbyś jak śliwka w kompot!). Sugeruj się wiedzą przedstawioną ogólnikowo, taką jaką przekazuje większość poczytnych magazynów (np. Murator), portali budowlanych (takich jak Nasz) i sklepów, które mają w ofercie produkty wielu producentów.  

STWÓRZ BAZĘ PRODUCENTÓW

Już na początku researchu możesz odnieść błędne wrażenie, że masz do wyboru produkty zaledwie kilku wiodących marek. Przykład? Przy szukaniu informacji odnośnie stelaży podtynkowych WC w sieci, wyświetlą Ci się pewnie reklamy Geberit, Grohe, Roca i Koło, czyli popularnych producentów, poświęcających dużo środków na reklamę w Internecie i poza nim. Dopiero gdy zagłębisz się w temacie, odkryjesz, że istnieje wiele mniej znanych firm, które produkują stelaże podtynkowe – podobnej jakości, a za to w niższych cenach.

Dlatego, stwórz własną bazę producentów. Postaraj się znaleźć przynajmniej kilkunastu – większych i mniejszych, globalnych i lokalnych. Dowiedz się, gdzie można nabyć ich produkty, dowiedz się też, czy można je zobaczyć na żywo. Zastanów się także czy niskie ceny nie przekonują Cię bardziej niż obietnice składane przez speców od marketingu wiodących marek.

PRZECZYTAJ OPINIE

Następnie, przejdź do pozyskiwania informacji od użytkowników konkretnych produktów. Zapoznaj się z opiniami na ich temat, szczególnie tymi publikowanymi na niezależnych forach tematycznych (portale opiniotwórcze rzadko stanowią całkowicie wiarygodne źródło informacji). Pamiętaj, że w sieci krąży wiele fałszywych opinii. Można je dość łatwo rozpoznać – są jednoznacznie, wręcz utopijnie pozytywne lub jednoznacznie negatywne. Sugeruj się raczej tymi napisanymi prostym językiem, podkreślającymi wady i zalety produktów.

WYBIERZ TRZY OPCJE

Metoda trzech opcji jeszcze nigdy mnie nie zawiodła i mówię o niej każdemu, kto zastanawia się nad tym, jak wybrać właściwy produkt. Po zapoznaniu się ze wszystkimi informacjami, zdecyduj się na trzy konkretne produkty – najlepiej różnych producentów. Postanów sobie, że choćby nie wiem co, nie wybierzesz takiego, który nie znalazł się w „złotej trójce” – często najbardziej właśnie żałujemy takich spontanicznych zakupów.

UPOLUJ RABAT

Jeżeli zależy Ci na maksymalnych oszczędnościach, możesz upolować atrakcyjny rabat na produkt, który Cię interesuje. Nie łudź się. Raczej nie wystarczy Ci to, co popularne sklepy i markety prezentują w sezonowych gazetkach. Będziesz potrzebować kuponu rabatowego z prawdziwego zdarzenia. Możesz go znaleźć w magazynie budowlanym/wnętrzarskim, na ulotce producenta lub zdobyć za zapisanie się do newslettera czy klubu sklepu, w którym zamierzasz nabyć produkt.


Reklama

Gra w pytania, czyli gdy jesteś już w sklepie…

PRZEJDŹ DO MERITUM

Kiedy już trafisz do sklepu, pamiętaj, po co do niego przyjechałeś. Skieruj swoje kroki w stronę działu, na którym znajdziesz produkt, jakiego szukasz. Staraj się znaleźć do niego jak najkrótszą drogę – tak, aby inne rzeczy nie rozproszyły Twojej uwagi. Zakupy rób z listą. Unikniesz w ten sposób nabywania produktów zupełnie niepotrzebnych i skupisz się na tym, który jest dla Ciebie na daną chwilę najważniejszy.

PORADŹ SOBIE SAM

Gdy już dotrzesz do interesującego Cię działu, absolutnie nie wołaj od razu sprzedawcy. Istnieje bowiem ryzyko, że ten z miejsca pokaże Ci naprawdę świetny produkt, mający ogromną ilość zalet, ale też… bardzo wysoką, niemożliwą do zaakceptowania przez Ciebie cenę. Bardzo dobry sprzedawca potrafi tak dobrze przekonywać, że już po chwili nie będziesz mógł oprzeć się wrażeniu, że po prostu MUSISZ kupić to, co Ci zaproponował (czego chyba nie chcesz doświadczyć?).

OBEJRZYJ PRODUKT

Jeśli istnieje fizyczna możliwość obejrzenia produktu, skorzystaj z niej. Na przykład, patrząc na materiały budowlane, zapoznaj się ze specyfikacjami poszczególnych produktów (często te dostępne w sklepach są bardziej szczegółowe niż te prezentowane w Internecie czy prasie). Wybierając wannę, zorientuj się, dokąd będzie sięgać Ci woda po jej napełnieniu oraz czy wygodnie będzie Ci ją czyścić bez konieczności wchodzenia do niej. Gdy oglądasz meble, sprawdzaj, jak działają zawiasy w nich zamontowane, co zmieści się na półkach w nich zaprojektowanych, czy bardzo widać, że są zakurzone itp. Może się okazać, że Twoje trzy typy zmieniły się po obejrzeniu produktów na żywo.  Ja w takim przypadku zazwyczaj pozostawiam kwestię zakupu do przemyślenia. Ty nie musisz tak robić, choć z pewnością jeśli prześpisz się z zakupem, będzie on bardziej świadomy.

ZWERYFIKUJ SPRZEDAWCĘ

Jeśli nie czujesz się pewnie w sklepie, zawsze możesz poprosić o pomoc sprzedawcę. Pamiętaj tylko, aby zrobić to dopiero po jakimś czasie, w którym samodzielnie zorientujesz się w ofercie. Pokaż sprzedawcy, że jesteś świadomym klientem. Rozmowę możesz zacząć na przykład takimi słowami: „Interesuje mnie gres polerowany do korytarza. Szukam czegoś o klasie ścieralności powyżej IV, czy może mi Pan/Pani pokazać konkretne produkty? Myślałem o dużych, szarych płytkach.”. Po takim zagajeniu dość szybko zorientujesz się, czy sprzedawca, z którym masz do czynienia jest kompetentny, czy nie. Dobry pracownik działu powinien od razu skierować Cię do minimum dwóch odpowiadających Twoim wymaganiom produktów.

NIE DAJ SIĘ  NACIĄGNĄĆ

 Sprzedawca przyprowadził Cię do produktu, którego cena wydaje Ci się nie do zaakceptowania? Z pewnością, w końcu zależy mu na tym, abyś zostawił w sklepie jak najwięcej pieniędzy. W takim razie zadaj mu niewygodne pytanie. Jakie? „Czy może mi Pan pokazać produkt w niższej cenie o podobnych właściwościach?”.  Jeśli to zrobi lub sam odnajdziesz podobny produkt w niższej cenie, możesz dodatkowo zapytać „Czym właściwie różnią się oba produkty?”. Z mojego doświadczenia wynika, że 70% sprzedawców nie potrafi odpowiedzieć na tego typu pytanie, nawet w sposób, który można uznać za „dyplomatyczny”. Co uczciwsi mówią wprost, że jedyne co różni produkty to cena, inni zaczynają mówić coś o renomie producenta, a jeszcze inni po prostu milkną, co jest swoją drogą dość zabawne.

WDAWAJ SIĘ W SZCZEGÓŁY

Któryś z produktów wzbudził Twoje szczególne zainteresowanie? W takim razie, dowiedz się o nim jak najwięcej. Co na przykład? Powiedzmy, że chcesz kupić farbę plamoodporną. Zapytaj, czy możesz jej plamoodporność przetestować, na przykład na próbniku. To prosty pomysł na weryfikację jakości produktu (choć w wielu przypadkach niemożliwy do zrealizowania). Sprzedawca pewien tego, co oferuje, pozwoli Ci przetestować produkt bez zająknięcia! Ten, który nie jest do końca przekonany co do właściwości rzeczy, które sprzedaje, wyrazi sprzeciw. Możesz dowiedzieć się także, jakie są warunki dostawy produktu i gwarancja producenta (jej długość, forma oraz to co w ramach niej jest oferowane).

PYTANIE PSYCHOLOGICZNE

W wielu przypadkach możesz także zadać sprzedawcy pytanie psychologiczne tj. „Który produkt by Pan kupił?”.  Jeśli wypowie się o jednym z droższych, możesz skontrować „A gdyby nie miał Pan aż tak dużo pieniędzy?”. Fachowiec, który zna się na rzeczy, zaprezentuje Ci bardzo dobrą cenowo alternatywę dla swojej pierwszej propozycji.

Mam nadzieję, że po zastosowaniu mojej strategii będziesz dokonywał więcej przemyślanych zakupów produktów dobrej jakości w korzystnej cenie. Jestem też ciekawa, na co zwracasz uwagę przy zakupach, jak dokonujesz wyborów rzeczy oraz jak bronisz się przed niszczycielskim wpływem sprytnych sprzedawców i reklam. Zachęcam do komentowania.


Ocena: 4.0

Autor tekstu

Studiowała architekturę, ale porzuciła marzenia o projektowaniu domów pasywnych na rzecz pisania, bez którego nie może żyć. Zawodowo - copywriter, redaktor i specjalista ds. Marketingu online. Prywatnie - ateistka o kontrowersyjnych poglądach, wierząca w Astrologię i neurolingwistyczne programowanie. Wychowuje słodkiego potworka (... i jego tatę), karmi dwa psy i kota, buduje wymarzony dom i stawia pierwsze kroki w ogrodnictwie, choć do tej pory nie przeżył przy niej nawet kaktus. Na naszym portalu przyjęła rolę Cioci Dobra Rada, która omówi każdy problem i przeanalizuje wzdłuż i wszerz wszystkie jego rozwiązania.