Praca na własnych rachunek to marzenie wielu osób, także działających w branży budowlanej. Część z pracowników budowlanych ma wrażenie, że samodzielnie prowadząc prace są w stanie zarobić więcej i prowadzić pewne procesy lepiej. W życiu niejednej osoby przychodzi taki okres, kiedy podejmuje decyzję o założeniu własnej działalności. Gdzie skierować pierwsze kroki i z czym trzeba się liczyć na początkowym etapie?
dowiesz
się:
- co to jest firma budowlana,
- czy potrzebne są kwalifikacje do założenia działalności,
- co trzeba ustalić przed otwarciem firmy,
- jak się rozliczać,
- kto może liczyć na sukces.
Jak założyć firmę budowlaną? zdjęcia: pexhere.com
Firma budowlana, czyli jaka?
Pojęcie firmy budowlanej jest bardzo szerokie i trudno szukać dokładnych zakresów prac, jakimi zajmują się te przedsiębiorstwa. Obecnie na rodzimym rynku działa prawie pół miliona takich podmiotów o różnej strukturze. Zajmują się pracami ogólnobudowlanymi, remontowymi, konstrukcyjnymi, a także robotami dekarskimi czy drogowymi. Również specjalistyczne prace, jak montaż instalacji czy glazurnictwo wchodzą w zakres działalności firm budowlanych.
Do prowadzenia wielu zakładów przemysłowych potrzebne są kwalifikacje lub uprawnienia do wykonywania konkretnych prac. Jak to jest w przypadku firm budowlanych? Samo założenie firmy budowlanej i przeprowadzanie prac w tym zakresie nie wymaga żadnych szkoleń, dokumentów czy zdobytego wykształcenia. Wystarczy fachowa wiedza lub zatrudnienie pracowników, którzy taką posiedli.
Często w zakres prac ogólnobudowlanych wchodzą działania, które wymagają już specjalistycznych szkoleń i przebytych kursów. Brak obostrzeń dotyczących zakładania działalności nie zwalnia właściciela z powierzenia tych prac wykwalifikowanej osobie. Prace spawalnicze czy obsługa maszyn budowlanych muszą być realizowane przez operatorów z ważnymi szkoleniami. Jeśli w firmie nie ma takich, warto zlecić te prace firmom podwykonawczym.
Jak założyć firmę budowlaną? zdjęcia: unsplasch.com
Zakładanie własnej firmy - od czego zacząć?
Jeśli decyzja o przejściu na swoje już zapadnie, rozpoczyna się załatwianie formalności. Jeśli nie mamy doświadczenia lub niepełną wiedzę na temat procedur związanych z zakładaniem działalności, warto najpierw zapytać w urzędzie, któremu podlegamy. Odpowiednie są do tego urzędy miasta czy gminy. Z reguły istnieje możliwość zasięgnięcia informacji na temat niezbędnych wniosków i kolejności wykonywania działań.
Warto zastanowić się nad możliwością skorzystania z usług profesjonalnego biura rachunkowego. Usługi pełnej księgowości wiążą się z miesięcznymi kosztami na poziomie 100 - 250 złotych. W tej sumie otrzymamy nie tylko pomoc przy załatwianiu wniosków na początku działalności, ale także spokój przy comiesięcznych rozliczeniach. Dodatkowo bezcenna wiedza specjalistów z tej dziedziny sprawi, że nie będziemy musieli orientować się w aktualnych przepisach i śledzić ich zmian. Pozwoli to skupić się na pracy we własnej branży i szukaniu nowych kontraktów.
Do najważniejszych obowiązków każdego nowego przedsiębiorcy będzie należało:
- Wybór formy opodatkowania. Jeszcze przed założeniem firmy należy określić w jaki sposób będziemy płacić podatek. Do wyboru mamy dwie podstawowe formy opodatkowanie, a wybór odpowiedniej zależy od naszych preferencji:
- ryczałt - proste rozliczenie, które polega na opłacaniu podatku w wysokości 5,5% od wygenerowanego zysku. Nie można brać pod uwagę kosztów prowadzenia działalności, dlatego sprawdza się głównie na początku,
- podatek liniowy - podatek obliczany na podstawie zestawienia dochodów i wydatków, a dotyczy tylko czystego zysku z działalności. Wynosi 17% od wygenerowanego dochodu, a po przekroczeniu progu może wynieść 34%. - Odpowiednie kody PKD. Każda działalność ma jakiś główny profil, który określa lista Polskiej Klasyfikacji Działalności. Już przy pierwszej rejestracji należy wpisać kody PKD w odpowiednie rubryki. Firmy budowalne zazwyczaj działają na podstawie kodów z grupy 43, gdzie znajdują się remonty i prace wykończeniowe. Warto zwrócić uwagę także na grupę 41 (wznoszenie budynków) i 81 (prace sprzątające).
- Złożenie wniosku CEIDG-1. Ten dokument to podstawa zakładania każdej działalności gospodarczej. To na nim będziemy musieli wypisać formę opodatkowania, kody działalności, a także informacje o siedzibie. To także czas na wymyślenie nazwy działalności. Z chwilą złożenia dokumentu w urzędzie rozpoczyna się formalna działalność nowej firmy budowlanej.
- Podatek VAT. Kolejny podatek, którego wartość z reguły będziemy otrzymywać od swoich kontrahentów. Doceniamy go i korzyści płynące z bycia jego płatnikiem w przypadku inwestycji. Wówczas maszyny, sprzęt budowlany i wszystkie akcesoria do firmy będziemy faktycznie nabywać w cenach netto. Część firm przy niewielkim zakresie działalności może być zwolniona z płatności tego podatku.
- Składki zdrowotne do ZUS. Ten punkt obowiązków przedsiębiorcy należy do najmniej przyjemnych i często staje się największą przeszkodą w drodze do upragnionej działalności. W 2020 roku obowiązkowa składka to około 1400 złotych i zależy od kilku czynników. Jeśli zakładamy działalność pierwszy raz lub od czasu zamknięcia poprzedniej minęło pięć lat, możemy liczyć na tak zwany mały ZUS. Przez pierwsze dwa lata działalności składki wynoszą wówczas zaledwie kilkadziesiąt procent tej sumy i rosną z biegiem czasu. Pozwoli to spokojnie rozwijać działalność na jej początkowym etapie.
Jak założyć firmę budowlaną? zdjęcia: unsplasch.com
Kto ma szansę na sukces?
Najtrudniejszy jest pierwszy krok. To stare powiedzenie odnosi się również do osób, które chcą założyć własną działalność. Często strach przed nieznanym paraliżuje i sprawia, że marzenia o założeniu własnej działalności pozostają niezrealizowane. Tymczasem szanse na pozostanie na rynku i odniesienie na nim sukcesu zależą głównie od doświadczenia zawodowego oraz determinacji.
O pracę nie muszą się martwić firmy specjalistyczne, zajmujące się wąskim zakresem prac. Może to dotyczyć monterów instalacji, dekarzy czy pracowników zajmujących się nowoczesnymi technologiami. Brak ciągłości zleceń nie dotknie także specjalistów z zakresu odnawialnych źródeł energii. Montaż systemów solarnych czy pomp ciepła cieszy się tak dużą popularnością, że firmy ustalają terminy na wiele miesięcy do przodu. Wszyscy Ci pracownicy budowlani w większości przypadków zajmują się także pracami ogólnobudowlanymi czy remontowymi, dlatego szeroki zakres prac pozwala utrzymać się na rynku.
Sukces zapewni też dotarcie do odpowiedniego klienta. Dodawanie ogłoszeń o swojej firmie w internetowych portalach jest szansą na zwiększenie zasięgów. Sprawdzenie tego typu portali i rozpisanie ich jeszcze przed założeniem działalności pozwoli szybko dotrzeć z ofertą do klientów na początku działalności, kiedy będzie się liczyło każde zlecenie.
Arek
Z wykształcenia budowlaniec, z zamiłowania pasjonat ogrodnictwa, a obecnie zawodowo zajmuje się pisaniem. Miał okazję uczestniczyć przy wielu projektach budowlanych, począwszy od budowy bloku elektrowni węglowej, a skończywszy na tworzeniu altany ogrodowej u sąsiada. Wolne chwile poświęca na sport i czytanie książek historycznych.