Niezależnie od tego, czy jesteś na etapie remontu mieszkania, jego wykańczania czy budowy nowego domu lub innej inwestycji, powinieneś wiedzieć, jakie przysługują ci prawa. Czy zawsze możesz zwrócić towar? Co zrobić, jeśli sprzedawca nie przestrzega przepisów? Na te i inne pytania odpowiemy już za moment.
dowiesz
się:
- Jakie przepisy prawne są związane z zakupem materiałów budowlanych;
- Jakie sa prawa konsumenta;
- Jakie są ogólne zasady zwrotu towarów;
- Na jakiej podstawie mozna zwrócić zakupiony towar.
Prawa koncumenta, zdjęcie: Pexels.com
Jakie przepisy regulują kwestie związane z zakupem materiałów budowlanych?
Wszystkie regulacje znajdziemy w prawie budowlanym, rozporządzeniu PE i Rady UE nr 305/2011 CPR, ustawie o wyrobach budowlanych i w ustawie o prawach konsumenta.
Chcę kupić materiały budowlane, jednak nie jestem przekonany o ich wysokiej jakości – jak ją sprawdzić?
Materiały budowlane muszą spełniać wymagania przepisów, dlatego są oznakowanie zarówno unijnym symbolem CE, jak i znakiem budowlanym oznaczającym zgodność z przepisami krajowymi. Na każdym towarze powinny znajdować się również nazwa i adres producenta, zastosowanie i nazwa wyrobu oraz najważniejsze dane takie jak odporność na ogień, współczynnik przenikania ciepła oraz inne. Jeśli produkt nie posiada takich oznaczeń, jako konsument, mamy prawo zapytać o potrzebne informacje sprzedawcę lub producenta. Jeśli żadne z nich nie udzieli nam informacji, a my mamy słuszne wątpliwości, możemy zwrócić się do nadzoru budowlanego.
Kupiłem materiały budowlane przez Internet, jednak nie są mi potrzebne – czy mogę je zwrócić?
Jeśli kupiłeś wyroby budowlane za pomocą Internetu, masz prawo do ich zwrotu w przeciągu 14 dni od daty odebrania. Jest to tzw. odstąpienie od umowy, którą uważa się po prostu za niezawartą. W tym przypadku należy jednak na własny koszt zwrócić towar do sprzedawcy i przygotować odpowiedni dokument. Nie ma jednak potrzeby wyjaśniania zwrotu, sklep Internetowy jest zobowiązany zwrócić kwotę za zakupiony produkt.
Ogólne zasady zwrotu towarów (mogą się różnić w zależności od sklepu):
- zwracany produkt nie może być uszkodzony ani używany;
- musimy posiadać dowód zakupu;
- zwracając towar nie ponosimy dodatkowych kosztów (poza kosztem wysyłki);
- zwrot kosztów jest zazwyczaj przekazywany w taki sam sposób w jaki dokonaliśmy za niego zapłaty.
Zwrot towaru zakupionego przez Internet, zdjęcie: Pexels.com
Zamówiłem produkty, jednak wydaje mi się, że nie są takie jak powinny być – co mogę zrobić?
Każdy wyrób budowlany można sprawdzić w KWZWB czyli w Krajowym Wykazie Zakwestionowanych Wyrobów Budowlanych na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. Znajdziesz tam m.in. produkty wycofane z obrotu i zakazane w obrocie. Na stronie znajdują się także wyniki badania próbek na zlecenie nadzoru budowlanego po 1 stycznia 2016 roku.
Produkt posiada wadę – do kiedy mogę go zwrócić, zareklamować?
Towar z wadą można zwrócić w ciągu 2 lat od daty zakupu, żądając naprawy, wymiany lub obniżenia ceny. Często będzie wymagane złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Ważne jest jednak to, iż jako konsument jesteś zobowiązany do powiadomienia o znalezionej wadzie do 2 miesięcy od jej zauważenia.
Kiedy otrzymam odpowiedź od sprzedawcy w razie złożenia reklamacji i czego mogę się spodziewać?
Sprzedawca powinien w ciągu 2 tygodni ustosunkować się do twojej reklamacji – jeśli tego nie zrobi, przyjmuje się, że została ona uznana (jest to ważne w przypadku konieczności przekazania sprawy do sądu). Przepisy nie regulują jednak terminu wykonania zaakceptowanej reklamacji. Warto pamiętać o tym, że jeśli otrzymamy nowy produkt po reklamacji, okres 2 lat na złożenie reklamacji jest liczony od nowa.
Co można uznać za wadę materiałów budowlanych?
Za wadę towaru można uznać jego niezgodność z umową sprzedaży. O ile w przypadku innych produktów może być oczywiste, jak wygląda wada, tak w przypadku materiałów budowlanych może to budzić nasze wątpliwości. Przykłady wadliwych produktów: zaprawa klejowa, która nie twardnieje; wkręty łamiące się w trakcie montażu; dachówka ulegająca kruszeniu; okno o właściwościach akustycznych chroniące w takim samym stopniu przed hałasem co standardowy wyrób; instalacja produktu i jego uruchomienie zostało niepoprawnie przeprowadzone przez sprzedawcę.
Za wadę towaru można uznać jego niezgodność z umową sprzedaży, zdjęcie: Pixabay.com
Jakie produkty budowlane mogą nie zostać przyjęte w ramach zwrotu?
Sklep stacjonarny, jak i internetowy może odmówić przyjęcia produktów, które są rozpakowane i uszkodzone (jeśli nie zgłaszamy reklamacji, a zwracamy produkt w ramach odstąpienia od umowy). Będziemy mieli problem ze zwrotem wykładzin i innych towarów sprzedawanych na metry. Podobnie sprawa wygląda z produktami wykonanymi na zlecenie w ramach usług dodatkowych takich jak farby z mieszalnika, czy dociętych na nasze życzenie – szkieł czy luster. Nie uda nam się również odstąpić od umowy w przypadku blatów z wycięciami pod zlew. Sklep może odmówić również przyjęcia produktów z wyprzedaży oraz takich, których data ważności minęła.
Wszystko w ramach rozsądku
Zwrot i reklamacja towarów budowlanych może być dokonana na podobnych zasadach co innych produktów, jednak miejmy na uwadze to, że każdy sklep stacjonarny i internetowy ma własne regulaminy, które powinniśmy poznać przed zawarciem umowy sprzedaży. Jeśli jednak przysługuje nam prawo do zwrotu, a sprzedawca odmawia uznania praw konsumenta, powinniśmy zwrócić się po profesjonalną poradę, ewentualnie skierować sprawę do sądu. Trudne sytuacje są zazwyczaj rozwiązywane właśnie na tej drodze.
Jakie są wasze spostrzeżenia odnośnie praw konsumenta? Zdarzyły wam się problemy ze zwrotem i reklamacją towaru budowlanego?
Monika
Z wykształcenia architekt wnętrz, który jest zapatrzony w nowoczesne i minimalistyczne wnętrza. Z zawodu copywriter, z pasji grafik i kinoman. Zainteresowania naszej ekspertki obracają się wokół wszystkiego co piękne, designerskie i... praktyczne. Jak każdy prawdziwy Polak uważa, że nie ma rzeczy, której nie umiałaby zrobić lub naprawić.