Miejsce zamieszkania zmieniamy nawet kilkakrotnie podczas całego życia. Nie są to oczywiście tak drastyczne statystyki jak np. w USA, jednak zawsze wraz z budową nowego domu czy kupnem mieszkania, musimy dopełnić szeregu formalności. Gdy radość powoli zastępują obawy, warto przyjrzeć się temu, czego wymaga od nas litera prawa. Zebraliśmy w jednym miejscu to, o czym warto pomyśleć jak najszybciej – jesteście gotowi na wędrówkę po urzędach?
dowiesz
się:
- Jak wymeldować się i zameldować w nowym miejscu;
- Jakie umowy należy wymówić;
- Jakie dokumenty wymienić na nowe;
- Jakie instytucje powiadomić o zmianie miejsca zamieszkania.
Zmiana mieszkania, zdjęcie: Unsplash.com
Wymeldowanie i zameldowanie w nowym miejscu zamieszkania
W Polsce należy przestrzegać obowiązku meldunkowego, który zobowiązuje nas do poinformowania o zmianie adresu zamieszkania, jeśli pobyt trwa dłużej niż 3 miesiące. Powinniśmy tego dokonać najpóźniej po 30 dniach.
Na ten moment nie ma obowiązku wymeldowania się – wystarczy udać się do Urzędu Miejskiego i zameldować się wraz z aktem potwierdzającym tytuł prawny do nowego lokalu czy domu (następuje automatyczne wymeldowanie). Może to być umowa najmu, wypis z księgi wieczystej, orzeczenie sądu czy decyzja administracyjna.
Wypowiedzenie poprzednich umów
Zmieniając miejsce zamieszkania należy jak najszybciej powiadomić dostawców mediów i jeśli zachodzi taka potrzeba, wypowiedzieć umowy. Część z umów można przepisać na nowych właścicieli, jeśli sprzedaliśmy wcześniejszy dom czy mieszkanie.
W przypadku Internetu, telefonu czy telewizji kablowej możliwe są kary pieniężne za zerwanie warunków umowy, dlatego warto przeczytać ją już na kilka miesięcy przed przeprowadzką i zrobić wszystko, by zminimalizować koszty.
Jeśli wyprowadzamy się z domu rodzinnego, musimy pamiętać o powiadomieniu firm zajmujących się śmieciami i wywozem nieczystości.
Zmiana miejsca zamieszkania, zdjęcie: Unsplash.com
Urząd Skarbowy, bank, ubezpieczyciele
W Urzędzie Skarbowym należy złożyć formularz ZAP-3 (poprzednio NIP-3). Dawniej przepisy przewidywały 7 dni od momentu zameldowania, aktualnie przepisy nie określają jasno terminu zgłoszenia lub aktualizacji danych. Musimy jednak pamiętać o problemach, jakie mogą wyniknąć wtedy, jeśli zapomnimy przedłożyć odpowiedni dokument.
Aktualizacja danych obejmuje również banki – powinniśmy mieć możliwość zmiany danych online, w bardzo rzadkich przypadkach będzie konieczna osobista wizyta w placówce.
Pamiętajmy również o zgłoszeniu się do ubezpieczycieli (np. polisa na życie), do placówek oferujących indywidualne konta emerytalne czy fundusze inwestycyjne. Warto również wykonać telefon do ubezpieczycieli OC/AC, gdyż może okazać się konieczna zmiana dokumentów lub odpowiednie uaktualnienie.
Wymiana dowodów i paszportu
Na ten moment w dowodzie osobistym nie widnieje adres zamieszkania, przez co nie mamy obowiązku jego wymiany po zmianie miejsca zamieszkania. Prawo jazdy nie jest również wymieniane pomimo obecności zapisu poprzedniego, nieaktualnego już adresu od marca tego roku. Należy jednak wymienić dowody rejestracyjne pojazdów, które zostaną zatrzymane przez urzędników wraz z kartami pojazdu.
Pamiętajmy również o paszporcie, który jest wymagany zawsze poza granicami Unii Europejskiej.
Podatek od nieruchomości
Na koniec konieczne jest również opłacenie podatku od nieruchomości, który obowiązuje w przypadku zakupu mieszkania lub domu. Powinniśmy otrzymać z Urzędu Miasta lub Gminy odpowiednie dokumenty takie jak formularz IN-1, które należy jak najszybciej wypełnić i odesłać. Sprawdź nowe stawki podatku od 2019 roku.
Zmiana miejsca zamieszkania łączy się z dopełnieniem pewnych formalności, zdjęcie: Unsplash.com
Formalnościom stanie się zadość
Przeprowadzka to wielokrotnie czas pełny zamieszania, podczas którego gubimy dokumenty, rzeczy osobiste i zapominamy o wielu formalnościach. By odnaleźć się w chaosie wystarczy na chwilę przystanąć i zastanowić się, co należy jeszcze zrobić, zgłosić, wymienić, by nie mieć problemów natury prawnej. Mamy nadzieję, że nasza krótka lista pomoże wam łatwiej przejść przez wszystkie formalności.
O czym jeszcze pamiętać podczas przeprowadzki? Może macie własne doświadczenia związane z formalnościami?
Monika
Z wykształcenia architekt wnętrz, który jest zapatrzony w nowoczesne i minimalistyczne wnętrza. Z zawodu copywriter, z pasji grafik i kinoman. Zainteresowania naszej ekspertki obracają się wokół wszystkiego co piękne, designerskie i... praktyczne. Jak każdy prawdziwy Polak uważa, że nie ma rzeczy, której nie umiałaby zrobić lub naprawić.